6 redenen waarom startende zzp’ers met goedkoop duur uit zijn

goedkoop is duurkoop

Veel startende zzp’ers willen zo min mogelijk geld uitgeven bij de opstart van hun bedrijf. Dat is een gezond principe als ondernemer, want hoe minder je uitgeeft, hoe meer je overhoudt. Maar dat principe is in een aantal situaties alleen op korte termijn zo óf het leidt tot niet onderscheidende aspecten van je bedrijf. Dat zet je l bij de start op achterstand ten opzichte van je je concurrenten. Vijf voorbeelden:

Logo, visitekaartjes, huisstijl

Natuurlijk kan je best leuke dingen maken met Vistaprint of zo en heb je van die wedstrijden waarin ontwerpers je voor weinig geld een logo opleveren. Dus lijkt het op korte termijn slim om eerst goedkoop te starten met zo een oplossing. ‘Want dan kan ik over een paar jaar wel iets echt professioneels laten maken’. Bekijk je investeringen eens over drie jaar: dan zijn de initiële aanmaakkosten van je goedkope oplossing opgeteld bij het vervangen van je huisstijl door een professioneel ontwerp veel hoger dan in één keer een professionele uitstraling te krijgen. Denk ook aan alle toepassingsgebieden van je huisstijl. Is dat simpele logo van genoeg kwaliteit om (voor nog geen 100 euro) zo een handige roll-up banner te laten maken? En bereik je dat omzetniveau over een paar jaar niet veel zekerder als je met een professionele uitstraling begint? 

Website

Het is druk op het internet: jou website wil je laten opvallen tussen alle anderen. ‘Download gewoon gratis Wordpress of Joomla, er zijn zat gratis thema’s, dat wijst zich vanzelf’. Nou, ik kan je vertellen dat dat vies tegen valt. Joomla of Wordpress installeren op een hosting-omgeving, de juiste plug-ins installeren, een thema kiezen en installeren dat past bij je doelstellingen van je website, is iets dat ik dringend adviseer aan een websitebouwer over te laten. En kies dan een websitebouwer die je goed wegwijs maakt in het CMS (beheersysteem). Zodat je de content zelf kan vullen en aanpassen. Pas ook op met aanbieders die voor een maandbedrag een website aanbieden: 25 euro per maand klinkt weinig maar het bedrag van pakweg 650 euro ex BTW dat een goede websitebouwer vraagt voor een kant en klare website heb je er in iets meer dan twee jaar uit n daarna betaal je dus elke maand € 25 euro meer dan de investering in één keer. Daarnaast ben je qua uitstraling en mogelijkheden gebonden aan wat die aanbieder biedt. Enne.. wat ga je doen als de aanbieder omvalt? Weg website….?

Nieuwsbrief

Toegegeven: Mailchimp is met tot 2000 abonnees en 12000 mailings per jaar een prima gratis oplossing. Maar als je een Joomla website hebt, integreert Mailchimp niet zo lekker. Een paar afwegingen om voor jezelf te bepalen of zo een gratis oplossing de juiste is op iets langere termijn:

  • Is je nieuwsbrief je bloedlijn voor leads en prospects? Kan je hen het gevoel geven dat jij voor hen speciaal die ene mailing hebt geschreven?
  • Kan de gratis oplossing die je ziet, alles wat je wilt, nu en in de toekomst (zover je kunt bedenken uiteraard) bieden qua functionaliteit? Trouwens ook wel een goede tip om die ‘specs’ op een rijtje te zetten om zo te kunnen kiezen uit de vele oplossingen voor nieuwsbrieven die er zijn.
  • Hoe gemakkelijk integreert je oplossing met je klantenbestand en andere achterliggende systemen die je gebruikt?

Het later omschakelen naar een andere meer professionele oplossing kost heel veel werk en tijd. Reken ook die uren mee bij je afweging! 

ICT Middelen

‘Ja duurt even dat opstarten….. oh wacht, nee dat zijn de foto’s van mijn zoontje….ehh, dat document kan ik niet lezen…’ Wil je dat soort dingen als je met (aanstaande) klanten aan het praten bent om iets aan ze te verkopen? Was wel goedkoop, voor je bedrijf, want die laptop had je immers al. Mijn drie tips:

  • Gebruik betrouwbare apparatuur voor je bedrijf en nee dat hoeft heus niet meteen Apple te zijn. Voor nog geen 500 euro heb je een prima laptop met goede garantie. (En gebruik zeker geen Apple als het merendeel van je klanten met Windows systemen werkt.)
  • Gebruik legale software. Al voor 10 euro per maand kan je de hele suite van Microsoft Office gebruiken (Office365)
  • Houd privé en zakelijk gebruikte apparatuur gescheiden

Auto

Op de veelgestelde vraag of het nu voordeliger is om je privé auto zakelijk te gebruiken en kilometers tegen 19ct/km te declareren op je zaak, of dat je een auto op de zaak moet kopen of dat lease een oplossing is, is niet eenduidig te beantwoorden en volkomen afhankelijk van jouw situatie. Maar het is wel zeker de moeite waard om het te (laten) doorrekenen en houd daarbij niet alleen rekening met het eerste jaar!

Even andersom dan tot nu toe: Daarnaast zie ik nog wel eens vooral bij startende klusbedrijven dat ze voor veel geld een mooie nieuwe bus kopen ‘want ik moet toch wel netjes bij mijn klanten komen’. Dat is zeker zo, maar is het niet veel voordeliger om een, in overvloed aanwezige, goede tweedehands met de kop eraf te kopen en zo voordeliger uit te zijn in de exploitatie van je bedrijfsauto? Zodat je voldoende geld overhoudt om uit te geven aan gereedschap en andere hulpmiddelen waarmee je je brood echt moet verdienen.

Administratie

Niet voor niets het laatste onderwerp van dit artikel: het is de sluitpost van veel zzp’ers. Als je je administratie niet goed op orde hebt, loop je gerede kans op naheffingen en boetes van de fiscus en andere belanghebbenden. Je hebt in mijn ogen drie opties:

  1. Je hebt gedegen kennis van administratie, doet zelf je BTW aangiftes en alleen wat hulp nodig bij je jaaropgave ne Belastingaangifte. Als dat jouw situatie ben je het goedkoopst uit. Zoek een eenvoudig te gebruiken boekhoudpakket dat je boekhouder zonder vertaalslagen kan gebruiken voor je jaarrekening ne belastingaangifte. Het bedrag dat je boekhouder daarvoor in rekening brengt is te overzien.
  2. Je kan best zelf je btw aangifte per kwartaal doen, weet hoe je een factuur moet sturen en inboeken, wat er in en uit gaat bij je bedrijf, maar heel veel verder gaat je kennis niet. Zoek een boekhouder die een oplossing biedt waarbij jij in zijn of haar boekhoudsysteem zelf alles kan invullen. Hij of zij corrigeert je boekingen en maakt met één druk op de knop aan het eind van het jaar de jaarrekening en je belastingaangifte. Je hebt de zekerheid dat je geen problemen met de fiscus krijgt.
  3. Boekhouding doen is niks voor jou, je wil gewoon ondernemen en zeker weten dat je alles netjes op tijd inlevert en betaalt. En je wilt dat alle fiscale voordelen die er te behalen zijn, ook behaald worden. Neem een boekhouder bij wie je de ‘schoenendoos’ elke maand kan leegstorten en betaal nog steeds een redelijk bedrag per maand voor het verzorgen van je boekhouding. Hoe netter, completer en tijdiger je die schoenendoos trouwens aanlevert, hoe lager de kosten en hoe kleiner de kans dat je problemen met de fiscus krijgt.

Met zelf je administratie doen als je de juiste kennis niet hebt, loop je twee financiële risico's : je kan boetes of naheffingen krijgen van de fiscus die je de kop kunnen kosten. En als een boekhouder alsnog jouw administratieve puinhoop moet opruimen, gaat dat logischerwijs en terecht op uurbasis... tiktiktik...

© Cube BV - EindelijkEigenBaas